Przesilenie wiosenne – jak sobie z nim radzić.

Strona główna » Blog » Przesilenie wiosenne – jak sobie z nim radzić.

Przesilenie wiosenne – jak sobie z nim radzić.

By |2018-05-07T10:37:04+00:00Kwiecień 8th, 2018|Blog|2 komentarze

Nadchodzi wiosna – dni stają się coraz dłuższe i bardziej słoneczne, natura zaczyna budzić się do życia. A my? O tej porze roku, o piąta osoba odczuwa m.in. osłabienie, senność czy bóle głowy i mięśni – to przesilenie wiosenne. Co możemy zrobić aby w pełni cieszyć się nadchodzącą wiosną? Sprawdź nasze 8 sposobów na przesilenie wiosenne.

Przesilenie wiosenne infografika

Pure/C Powder 10000mg – czysta witamina C w proszku – SPRAWDŹ TUTAJ!

Pure/MG Powder 800mg – czysty cytrynian magnezu w proszku – SPRAWDŹ TUTAJ!

Co to jest przesilenie wiosenne?

Organizm w tym czasie przestraja się z z warunków zimowych na wiosenne. Bezpośredni wpływ na nasze samopoczucie o tej porze roku mają, m.in:

  • częste zmiany pogody
    • wahania ciśnienia atmosferycznego,
    • duże różnice temperatur,
    • następujące po sobie dni słoneczne i bezwietrzne oraz zimne, deszczowe i wietrzne,
  • funkcjonowania układu krążenia oraz poziom poszczególnych hormonów,
  • niedobory witamin i minerałów wynikające z ubogiej diety zimowej oraz
  • brak dostatecznej ilości słońca w tym okresie.

Przesilenie wiosenne – objawy

Przesilenie wiosenne możesz odczuwać nawet przez kilka tygodni. Do najbardziej charakterystycznych jego objawów należą:

  • osłabienie
  • senność
  • częste bóle głowy i bóle mięśni ( być może z powodu niedoboru witamin i soli mineralnych)
  • osłabienie refleksu i mięśni
  • rozdrażnienie, mniejsza odporność na stresy, bolesne skurcze mięśni
  • nagłe ataki zmęczenia
  • wypadanie włosów
  • skoki ciśnienia krwi i kłopoty sercowo-naczyniowe

Czas przesilenia wiosennego powoduje osłabienie naszego organizmu oraz spadek odporności. Wyższe temperatury oznaczają więcej zarazków w powietrzu. Czując wiosnę zmieniamy garderobę na lżejszą, często niedopasowaną do zmieniających się warunków. To wszystko może doprowadzić do przeziębienia. Początek choroby zazwyczaj jest łagodny, ale każda następna doba przybliża nas do całkowitego osłabienia.Mając to na uwadze warto rozpocząć walkę z przesileniem wiosennym już od pierwszego dnia.

8 sposobów na objawy przesilenia wiosennego

1. Zmień sposób odżywiania się i przejdź na dietę lekkostrawną

Na początek warto zmienić nasz sposób odżywiania. Ta uniwersalna zasada sprawdza się również w czasie przesilenia wiosennego. Osłabiony po zimie organizm potrzebuje diety lekkostrawnej, bogatej w witaminy i mikroelementy. Planując dietę na tą porę roku pamiętajmy, że nie powinno w niej zabraknąć wapnia, magnezu i witaminy C.

Jeśli chodzi o wapń, to 80% naszego zapotrzebowania zapewniają mleko i jego przetwory. Wapń znajduje się również w kapuście, brukselce, brokułach i roślinach strączkowych.

Bardzo ważne jest dostarczenie organizmowi dużej ilości witamin. Posiłki wzbogacone w warzywa i owoce są jak najbardziej na miejscu. Pomarańcze, banany, jabłka czy mandarynki powinny zagościć na naszych stołach i uzupełnić naszą dietę w duże ilości witaminy C.

Jednak o tej porze roku nie zawsze mamy z czego wybierać. Nie są jeszcze dostępne świeże warzywa i owoce, a te które pozostały po zeszłorocznych zbiorach nie są już najlepszej jakości. Może się okazać, że trzeba będzie wspomóc naszą dietę w odpowiednie witaminy i minerały z apteki. O tym jakie witaminy i minerały są w tym okresie wskazane dowiesz się w dalszej części artykułu.

2. Zrezygnuj z używek

Kolejna uniwersalna rada. Rozdrażnienie, stres i uczucie przemęczenia to również najczęstsze wymówki do stosowania różnego rodzaju używek. Jednak w tym okresie szczególnie powinniśmy postarać się ograniczyć ich spożywanie.

Zbyt duża ilość kawy może zwiększyć u nas takie objawy jak nerwowość, rozdrażnienie, niepokój i trudności z zasypianiem. Podobnie jest z alkoholem i czekoladą, które są bardzo kaloryczne i mogą utrudniać zasypianie. Większość z tych używek powoduje wypłukiwanie witamin i mikroelementów z naszego organizmu. A to już bezpośrednio wpływa na pogorszenie naszego samopoczucia w okresie wiosennym, w którym braki np. witaminy C, czy magnezu są powszechne. Jeśli nie jesteśmy w stanie ograniczyć ilości spożywanych używek, wskazane jest uzupełnienie diety w witaminę C.

3. Ruszaj się – aktywny odpoczynek

Bez względu na to jaką formę aktywnego wypoczynku preferujesz – zacznij to robić od dzisiaj! Pozbądź się zapasów tłuszczu z zimy, oczyść organizm z toksyn i popraw sobie humor. Podstawą powinny być codzienne, intensywne spacery – obniżają poziom hormonu stresu. Dodatkowe korzyści możemy uzyskać wybierając:

  • nordic walking – rozwija układ mięśniowy, kształtuje sylwetkę nie przeciążając kolan, stawów i kręgosłupa,
  • poranny jogging – lepiej spalamy tkankę tłuszczową, mamy więcej energii i satysfakcji. Zapobiega też depresji, dotlenia i wspiera układ krążenia,
  • basen – to relaks i świetna zabawa. Modeluje sylwetkę, opóźnia oznaki starzenia, wspomaga odchudzanie i poprawia odporność,
  • rower – usprawnia układ oddechowy, mięśniowy i krążenia, modeluję sylwetkę i zwiększa wydolność. Zapobiega też cukrzycy, osteoporozie i chorobom serca.

4. Dużo śpij

Sen to nasza podstawowa broń w walce z przesileniem wiosennym. Poprawia nasze samopoczucie fizyczne i psychiczne, optymalizuje struktury pamięci. Jego brak powoduje zaburzenia nastroju, spowolnienie reakcji i obniża zdolność koncentracji. Na początku wiosny warto wydłużyć jego długość. Przynajmniej 8 godzin zdrowego snu jest jak najlepszy, naturalny kosmetyk. Dodatkowo nasz organizm ma dużo czasu na pełną regenerację. Warto zadbać o wywietrzenie sypialni i zjedzenie kolacji 2-3 godziny przed snem.

5. Hartuj się i idź do sauny

Nasz organizm w czasie zimy na pewno zmagazynował duże ilości szkodliwych toksyn, które trzeba usunąć. Obniżona odporność w połączeniu ze stale zmieniającą się pogodą to gwarancja przeziębienia. Sauna usprawnia mechanizmy termoregulacji i chroni przed infekcjami. Usuwa również z organizmu szkodliwe toksyny i wspomaga naturalne mechanizmy niszczenia bakterii.

6. Zwolnij tempo życia

W okresie wiosennym nasz organizm potrzebuje również nieco odpoczynku i rozluźnienia. Wtedy nasz organizm się rozluźnia, zmniejsza się napięcie mięśniowe, spada tempo pracy serca i ciśnienie krwi.

Dobrym pomysłem jest kilka dni urlopu i zmiana klimatu – na przykład weekendowy wyjazd w góry czy nad morze. Jeśli nie możesz sobie pozwolić na takie „luksusy” – nic straconego. Co powiesz na ciepłą kąpiel z dodatkiem olejku lawendowego lub rumiankowego. Albo jeszcze lepiej kilka zajęć z jogi? Joga pozytywnie wpływa na siłę mięśni i ścięgien, wzmacnia system nerwowy, oczyszcza skórę i uelastycznia kręgosłup. Poza tym relaksuje, opanowuje, dodaje wewnętrznego spokoju, zaś w stanach depresji energii.

7. Korzystaj z każdej godziny słońca

Postaraj się przebywać na słońcu kiedy to jest tylko możliwe. Niedostatek światła bardzo źle wpływa na układ nerwowy, powoduje złe samopoczucie, rozdrażnienie i apatię. Ta więc wyjdź na spacer, pobiegaj albo skorzystaj z zabiegu fototerapii.

8. Stosuj suplementację witaminami

Nawet jeśli prawidłowo się odżywiasz i prowadzisz aktywny tryb życia może się okazać, że to nie wystarczy. W tym czasie wskazane jest dodatkowe zażywanie niektórych witamin i minerałów. W tym czasie ich poziom w organizmie gwałtownie się obniża a zapotrzebowanie rośnie.

Witamina C

Witamina C to najważniejsza witamina w czasie przesilenia wiosennego. Wskazana przy m.in.: małym spożyciu świeżych owoców i warzyw, stresie, palenie papierosów, osłabienie i obniżona odporność. W Wielkiej Brytanii witaminę C regularnie stosuje więcej niż 55% kobiet oraz około 42% mężczyzn. Witamina C:

  • pobudza działanie układu odpornościowego,
  • ma działanie przeciwalergiczne i przeciwzapalne,
  • neutralizuje wolne rodniki i
  • wpływa regenerująco na układ krążenia.

Podczas stosowania witaminy C warto pamiętać, żeby dodatkowo spożywać owoce cytrusowe. Dzięki zawartości flawonoidów przedłużają jej trwałość, potęgują jej działanie i zwiększają przyswajalność.

Jako producent czystej witaminy C w proszku, nie możemy nie polecić naszej Pure/C Powder 1000 mg. To 110 dawek czystego kwasu l-askorbinowego bez dodatków i konserwantów. Szklane opakowanie znacząco wpływają na trwałość i aktywność produktu.
Produkt dostępny jest w wielu aptekach i sklepach zielarskich. Możesz też go kupić on line.

Magnez

W pozbyciu się przykrych objawów przesilenia wiosennego na pewno pomoże nam magnez. Pomoże nam w przypadkach:

  • bóli mięśni i stawów,
  • problemów z zasypianiem i przemęczeniem oraz
  • arytmii, kołatania serca i nadciśnienia.

Wiele osób cierpi na niedobory magnezu – a to generuje procesy chorobowe. Dodatkowo magnez należy do pierwiastków słabo przyswajalnych. Z pokarmów wchłania się go zaledwie od 15-40%.
Dlatego bardzo ważne jest aby używać magnezu najwyższej jakości, bez dodatkowych substancji, konserwantów i barwników. Szklana butelka pomoże nam zachować jego czystość i wartości. Sprawdź nasz cytrynian magnezu w proszku – Pure/MG Powder 800mg

Witamina D

Kolejną witaminą wskazaną do stosowania jest witamina D3. Naturalnie wytwarzana jest w skórze pod wpływem promieni słonecznych. Uważa się, że 90% populacji naszego kraju cierpi na deficyt tej witaminy. W okresie wiosennym, po zimie na pewno jej nam brakuje. Ta witamina pomaga w:

  • prawidłowym wchłanianiu/wykorzystywaniu wapnia i fosforu,
  • utrzymaniu prawidłowego poziomu wapnia we krwi,
  • w utrzymaniu zdrowych kości,
  • w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni,
  • zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, oraz
  • bierze udział w procesie podziału komórek.

Podsumowanie

Przesilenie wiosenne może trwać nawet kilka tygodni. Jednak nie warto mu się poddawać. Zastosowanie się do naszych wskazówek spowoduje, że ta wiosna może być najpiękniejszą porą roku również dla Ciebie. Powodzenia!!!.

2 komentarze

  1. JeffreySic 15 grudnia 2017 at 18:13 - Reply

    Ja mam mieszane uczucia co do przesilenia wiosennego. To, że łapiemy w tym okresie infekcje moim zdaniem wynik stąd, że z tej wiosennej radości przestajemy tak o siebie dbać, zdejmujemy czapkę, szalik, zmieniamy kurtkę na lżejszą…
    Bo tak poza tym to przecież wiosną człowiekowi więcej się chce, zbawienny wpływ słońca i zmiany garderoby ;). Tylko właśnie z tą zmianą garderoby trzeba ostrożnie 🙂

  2. Maria Krzeminowska 24 sierpnia 2017 at 19:47 - Reply

    Świetny artykuł o przesileniu wiosennym. Dowiedziałam się wszystkiego co potrzebowałam.

Leave A Comment